Sağlıklı bir yaşam tarzı eğiliminin yaygınlaşmasının ardından, ulaşım ve lojistik endüstrisi de bundan geri kalmamayı ve formunu korumayı kararlaştırdı. AsstrA-Associated Traffic AG Yalın Yönetim ve Veri Koruma Sorumlusu Maciej Tyburczy, “aşırı kilolardan kurtulmanın” bir lojistik şirketi için ne kadar etkili olmasını anlattı.
– Maciej, lojistikte “yalın yönetim” kavramı denilirken ne kastediliyor?
Bu, işletmeyi, benimsenen stratejiye ve tüm çalışanların ihtiyaçlarına göre etkin bir şekilde geliştirmeye yardımcı olan kültür ve felsefedir. Fakat aynı zamanda bu hedefe ulaşmayı sağlayan araçtır.
«Yalın yönetim» müşteri memnuniyetinin artırılmasına yardımcı oluyor. Dahası, yalın yönetim sayesinde şirketteki en karmaşık süreçleri bile iyileştirmek mümkündür. “Yalın yönetim” kavramı, problemleri kapsamlı bir şekilde ele almamızı ve gelen sorulara farklı bakış açılarından bakmamızı, böylece hiçbir şeyi kaçırmamayı öğretir.
– Lojistik sektöründe “yalın” çözümler gerekli mi
Kesinlikle. Her şeyden önce "Yalın Yönetim", en az maliyetle daha fazlasını elde etmek için ulaşım ve lojistik endüstrisinin sınırlı kaynaklarını etkin bir şekilde yönetilmesini sağlar.
Örneğin, depolardaki alan sınırlıdır, bu yüzden her şeyin depoya sığması için malları gerektiği gibi yönetmeniz şarttır. Yükleme işleminin düzgün bir şekilde kontrol edilmesi gerekir, böylece konteyner veya kamyona en uygun miktarda kargo yerleştirilir. Ulaştırma dokümanları her zaman zamanında hazırlanmalı, bu bağlamda, ödeme ile ilgili süreçler dikkate alınmalıdır. Ve bunlar, endüstrimizdeki şirketlerin çözmesi gereken bir kaç mesele. “Yalı yönetim” kavramı, bu meselelerin en iyi şekilde çözüme kavuşmasını sağlar.
– Yalın Yönetim Araçları Yöneticisini reçetesine göre “mucize diyet” nasıldır?
Lojistik firmamızın birkaç gereksiz kilodan kurtulması ve “yalın” olması için çeşitli kurallara uyması gerekiyor. Bunlar da basit kurallardır. Müşterilerin beklentilerini karşılamak ve şirketimizin gelişimini desteklemek için süreçleri zaman ve süre açısından optimize etmek, hesaplamak ve analiz etmektir.
– Lojistik endüstrisi, Yalın Yönetim Araçları Yöneticisi için basit bir iş midir?
Diğer sanayi dalları gibi lojistik endüstrisi de kendine has özelliklere ve karmaşık süreçlere sahiptir. Karmaşık, gelişmiş ve bazen de öngörülemeyen operasyonların optimizasyonu Yalın Yönetim Araçları Yöneticisinin önemli görevidir. Burada, değişkenlik (her alanda ortaya çıkan), insan faktörü, sınırlı kaynak ve mal sahipleri ve süreçteki diğer katılımcıların beklentileri de dahil olmak üzere birçok faktörün hesaba katılması gerekmektedir. İlginçtir ki ulaşım ve lojistik endüstrisinde, bilgisayarlarda ya da çalışanların kafalarında giden süreci görmek bazen zordur. Dolayısıyla burada her şey, örneğin, üretim tesislerinden oldukça farklıdır. Bu da sürecin analiz edilmesini zorlaştırıyor.
Yalın Yönetim Araçları Yöneticisi çalışmasını sürece ilişkin net veri ve dayandırmalıdır. İlaveten, operasyonlar, özellikle de çıplak gözle görülemeyenler görselleştirilmelidir. Ancak bundan sonra tam kapsamlı bir analiz yapılabilir. «Yalın» kararlarda öngörü ve tahminler dikkate alınmaz, süreci sadece kesin algılar yönetir.
– Nakliye işinde "yalın" çözümlerin kullanıldığı örneklerden bahseder misiniz?
Böyle örnek çoktur. Gelin bunlardan birkaçı üzerinde odaklanalım.
İlk önce VOC (İngilizcesi Voice of Customer, müşterinin sesi) teknolojisinden bahsedelim. Bu, müşterinin sesini aktif şekilde dinlemeye, sonuçları tahmin etmeye ve nihayette müşterinin ihtiyaçlarını gerçekleştirmeye odaklanan bir yöntemdir.
İkinci olarak SOP’u (İngilizcesi Standard Operating Procedure, standart iş süreci) örnek göstere biliriz. Süreçlerin uygulanması için bu tür standart prosedürler operasyonları hızlandırır ve yüksek hizmet kalitesini garanti eder.
CRM (İngilizcesi Customer Relationship Management, müşteri ilişkileri yönetimi sistemi) kavramından da bahsetmek gerekir. Bu kavram, müşteriler ve ortak şirketler ile ilişkilerin yönetiminde kendini gösterir.
JIT (İngilizcesi Just In Time, tam zamanında) ilkesi de iyi bir araçtır. “Yalın Yönetim” kavramının bu yaklaşımı, süreçlerin ve ürünlerinin tam zamanında uygulamaya konulduğunu göstermektedir. Biz belgeleri sadece gerektiğinde hazırlarız. Bu işi daha öncede yapmamak lazım çünkü bir şeyler değişe bilir ve o zaman belgelerin yeniden hazırlanması gerekir. Belgelerin geç hazırlanması da önerilmiyor çünkü bu da müşteri ile yapılan işin kalitesini olumsuz etkiler
Muda (Editör- Japon kelimesi, gereksiz bir şey anlamında) denilen bir yaklaşım daha var. Bu da şirket tarafından sunulan ürün veya hizmetin değerini arttırmayan kayıpların giderilmesinden oluşur.
Tüm bu kavramların, sürecin sürekli iyileştirilmesi ve yapıcı bir problem çözümü ile birlikte olması gerektiği unutulmamalıdır. (İngilizcesi Problem Solving, problem çözümü).
– Bugün yalın yönetim, peki yarın?
Şurası çok açık. «Yarının» yalın yönetimi bir sonraki aşamaya geçecektir, bu da Robotic Process Automation’dur (RPA). Daha önce «yalın» araçlar kullanılarak optimize edilmiş işlemlerin otomasyonu böyle isimlendiriliyor. Sonuçta, süreç ilk önce standartlaştırılmalı ve ancak o zaman bunu otomatikleştirmeyi deneyebilirsiniz. Ayrıca, tüm işlemler otomatikleştirilemez. Bu, özellikle, müşteri ile doğrudan temas halinde olan süreçler için geçerlidir.
Her şeyden önce, Robotic Process Automation, bilgisayar programları (örneğin, bilgi akış süreçleri) veya fiziksel robotlar (örneğin, depolardaki süreçler) biçiminde otomotize olan, tekrarlanan standart süreçlerle ilgilidir.
RPA'nın "yalın" kavramının yerini almayacağını, ancak süreç optimizasyonu için yetenekleri ve araçları genişleteceğini belirtmek gerekir. Ayrıca, sadece daha önce yapılan ve tekrarlanan standart süreçlerin otomotize edilebileceğini unutmamak gerekir.
Dolayısıyla tüm süreçler birbiriyle ilişkilidir ve bir sonraki aşamaya başarılı bir geçiş için, bir öncekini yetkin bir şekilde tamamlamanız gerekir.