Sigortanın temel nedeni, riskten korunma ihtiyacıdır. Risk denildiğinde kural olarak yan etki olasılığı veya nesne, amaç, hedef veya çıkarların herhangi bir olumsuz etkiye maruz kalması anlaşılmaktadır. Herkes riskten kaçınma veya telafi etmek ister. Başka bir deyişle bu, sigortalı olayın meydana gelme olasılığı ve olası hasar miktarı açısından değerlendirilen bir durumdur.
Lojistikte riskler, tedarik zincirinin her seviyesinde ortaya çıkar ve lojistik sağlayıcısının güvenilirliği doğrudan risk sigortasına bağlıdır. Sigorta, müşteri ve iş ortaklarının rahat etmesini sağlar.
Çok sayıda farklı faktörün de etkisiyle, taşımacılık işinde risk kaçınılmazdır ve bu lojistik sektörünün doğasında vardır. Sigorta, mal kayıpları için tazminatı garanti etmek üzere tasarlandığından, nakliye sırasında hasar olasılığını değerlendirmek planlama operasyonlarının temel unsurlarından biridir.
Lojistikte sigorta, süreçteki katılımcıların çıkarlarını korumak için tasarlanmış bir sistemdir. Örneğin, kargo sigortası. Kargo sigortası, taşımada, sevkiyatın diğer aşamalarında, geçici depolama noktalarında, yükleme ve boşaltma sırasında malları korumak içindir.
AsstrA Sikayetler ve Sigorta Departmanı uzmanı Yuri Verbilovich, kargo sigortasının kurumsal müşteriler arasında popüler bir sigorta türü olduğunu söyledi.
Şirketin 2019’da 5 bin 235 sigorta yaptığını bildiren Verbilovich,
« 2018'e kıyasla sayı 838 azaldı. Fakat aynı zamanda 2019 için sigorta miktarı arttı ve 520 milyon avroya ulaştı. 2018'de bu rakam yaklaşık 385 milyon avroydu.
Lojistik şirketinin veya taşıyıcının kayıp ve hasardan sorumlu olduğu ifadesi hatalı görünmektedir. Bu gibi durumlarda, geri ödeme yükümlülüğü genellikle sigorta şirketlerine aittir.» dedi.
Ayrıca, taşıma veya depolamada kargo sigortası programına ek olarak karayolu taşımacılığı sırasında ulaşım katılımcılarının sorumluluk sigortası uygulaması da yaygındır.
AsstrA Sikayetler ve Sigorta Departmanı Yöneticisi Maksim Şkalenko ise şunları söyledi:
«Bu iki kavramı karıştırmamak önemlidir. Karayolu taşımacılığı sırasında ulaşım katılımcılarının sorumluluk sigortası konusu, ancak taşıyıcının hatası nedeniyle ortaya çıkan hasarın yine taşıyıcı tarafından telafi edilme yükümlülüğüdür. Ayrıca, sorumluluk limiti de sınırlıdır. Bir kilogram brüt ağırlıktaki hasarlı kargo başına ortalama 10 avrodur».
AsstrA Tedarik Zinciri Güvenlik Yöneticisi Vitaliy Lazovsky, nakliye hizmetlerinin sağlanması için imzalanan her sözleşmenin, sorumluluk sigortasının zorunluluğu hakkında bir madde içerdiğini
belirtti.
Lazovsky, «Yeterli poliçesi olmayan operatörler, AsstrA ile iş yapamayacak. Buna ek olarak, bazen müşterilerin kendisi de böyle bir sigorta talep eder ve dahası, gerekli kapsam için sınırları kendileri belirlerler. Bazı sözleşmelerde tutarlar 10.000.000 Euro'ya kadar çıkıyor», dedi.
Hareket veya depolama sırasında kargo sigortalanırken, kargo sahibinin mülkiyet hakkı sigortalanır. Bu sigortayı ya kargo sahibi ya de nakliye firması yaptırır. Bazı durumlarda kargo sigortasını taşıyıcı da yapar.
Müşteriler lojistik maliyetlerini en aza indirmeye çalıştıkça, ek kargo sigortası konusu ortaya çıkıyor. Yüksek maliyete sahip mallar taşınırken kargo sigortası esastır.
Lazovsky şunları söyledi:
«Basitçe söylemek gerekirse, yük fatura değeri ile sigortalanır. Limit uygulanmaz ve hasar tam karşılanır. Bununla birlikte, hasarın taşıyıcıdan kaynaklanması gerekli değildir. Uygulamada istisnalar olsa da, kargo sigortası “ilaç” olarak adlandırılabilir. Örneğin, yetkililer tarafından mallara el konulmasıyla ilişkili riskler sigorta tarafından karşılanmaz».