Ekaterina Lis
İlaç pazarı, büyük ölçüde Covid-19 krizi nedeniyle son birkaç yıldır dinamik bir şekilde büyüyor. Ancak bu kazançlı sektörde faaliyet göstermek, özellikle de ürünlerin taşınması söz konusu olduğunda önemli risk ve sorumluluklar içeriyor. Tıbbi ve farmasötik ürünlerin sevkiyatı özel yasalar ve nakliye şartlarıyla düzenlenmektedir.
Küresel ilaç lojistiği pazarı 2021 yılında tahmini 78,5 milyar dolar değerindeydi ve 2022'den 2030'a kadar yıllık %8,6'lık bir değer büyüme oranına sahip olacağı öngörülüyor. Koronavirüs pandemisi, ilaç lojistiğinde inovasyonu teşvik etti ve sektör üzerinde belirleyici ancak kısa vadeli bir etki yaratmıştır.
Covid-19'un yayılmasıyla mücadele etmek için dünyanın dört bir yanındaki hükümetler tıbbi tesislere ve ilaçlara erişimi artırmak için çaba sarf etti. Lojistik şirketleri, aşıların herkes tarafından kolayca erişilebilir olmasını sağlamak için istikrarlı tedarik zincirleri geliştirdi. Yeni virüs türleri ve yeni tedavilere olan talep ilaç pazarını yönlendirmektedir.
İlaçlara yönelik artan talep
Pazarın büyümesi aynı zamanda vitamin ve mineraller, öksürük ve soğuk algınlığı ilaçları, sindirime yardımcı ilaçlar ve dermatolojik ürünler gibi reçetesiz tedavilerde kullanılan ialçalara olan talebin artmasına neden olmaktadır. Ambulans hizmetlerinin artan önemi ve merkezi, maliyet düşürücü dağıtım kanallarının oluşturulması, ilaç lojistiğine olan talebi daha da artırmaktadır.
İlaç şirketleri paketleme ve etiketleme için giderek daha sık dış kaynak kullanmaktadır. İlaç endüstrisi Sahra Çölü Afrika'sı ve Güney Amerika'daki gelişmekte olan pazarlarda büyümektedir. İlaç üreticileri, ilaç sektöründe deneyimi olan yerel lojistik hizmet sağlayıcılarını tercih etmektedir. Ancak, standart altı süreç kontrolleri ve düşük hizmet kalitesi seviyeleri ilaç üreticileri için ciddi riskler olmaya devam etmektedir. İlaç sektörüne hizmet veren lojistik tedarikçileri, komplike sektörel ve yasal gerekliliklere uymak zorundadırlar.
İyi Dağıtım Uygulaması, farmasötik ürünlerin AB ülkeleri arasında uygun şekilde depolanması ve taşınması için gereklilikleri belirler. Standart, üreticilerden perakende ağlarına ve tıbbi kurumlara kadar tedarik zinciri boyunca uygun bir kalite ve güvenlik düzeyi sağlamak amacıyla ilaçların toptan dağıtımına yönelik bütüncül bir yöntem tanımlamaktadır.
Sıcaklık çok önemli bir unsurdur
İlaçlar uygun sıcaklıklarda taşınmalıdır. Işık veya nem seviyelerindeki küçük değişiklikler bile tüm bir ürün grubunu tehlikeye atabilir. Sıcaklığa duyarlı aşılar, 60 dakikaya varan transit süreleri için 25°C'ye kadar hava sıcaklıklarında özel bir ambalaj olmadan taşınır. Diğer durumlarda, tıbbi bir termal torba, soğutma yastıklı bir köpük kutu veya bir termos kullanılır. İzotermal bir ambalajda yeterince düşük bir sıcaklığı korumak için maksimum süre 24 saattir.
İlaçların taşınması için sıcaklık aralıkları 2°C ila 8°C, 8°C ila 15°C ve 15°C ila 25°C'dir. Uygun sıcaklık aralığının seçimi, belirli bir farmasötik türü için gereksinimlere bağlıdır.
"Tıbbi ürünlerin taşınması sırasında müşteriler genellikle bir sıcaklık rejimine uyulmasını talep eder. Bu uyumluluk, sıcaklık kayıt sensörleri, dahili termofon sabitleme ekipmanı ve nem ve ışık seviyeleri için kontrollerin kullanılması sayesinde mümkündür. Karayolu taşımacılığı, ilaçları taşımak için ekonomik bir yoldur. Buzdolapları, içlerinden ışık geçmemesini sağlamak için sıkıca kapatılır ve fabrika ambalajları ilgili yarı saydamlık gereksinimlerine göre uyarlanır," diyor Asstra Pharma Logistics Endüstri Geliştirme Müdürü Ekaterina Lis.
İlaçların hava ve deniz yoluyla nakliyesi
2030 yılına kadar ilaçların deniz ve hava yoluyla taşınmasına yönelik artan talep, ilaç sektörünün gelişimini önemli ölçüde etkileyecektir. Deniz taşımacılığı personel ihtiyacını azaltabilir, transit maliyetlerini %80'e kadar düşürebilir ve lojistik operasyonlarındaki ‘karbon izini’ küçültebilir. İlaçların uzun mesafelere ulaştırılması için hava taşımacılığının kullanılması, teslimat süresini ve ürün hasarı riskini azaltır.
"İlaç sektöründen müşterilerimiz, aktarma, çok yönlü karayolu/havayolu veya karayolu/denizyolu teslimatları, Błonie 'deki depomuzda geçici depolama, gümrükleme ve sigorta danışmanlığı gibi karmaşık lojistik planlarının geliştirilmesine yardımcı olmamız için bize geliyor. İlaçları, transit için mevcut süreye, maliyet tercihlerine ve gerekli teslimat kalitesine bağlı olarak çeşitli taşıma şekilleriyle yapıyoruz. Hava taşımacılığı en güvenli taşıma yöntemlerinden biri olarak kabul edilir. Demiryolu taşımacılığı, ürün hasarı riski yüksek olduğu için nadiren kullanılır. İlaç ve medikal sektörlerinde kullanılan ürünlerin çoğu şu anda karayoluyla taşınıyor," diye ekliyor Ekaterina Lis.
AsstrA, 2019 - 2021 yılları arasında her yıl ortalama %18,8 daha fazla farmasötik kargo siparişi ve buna bağlı olarak yıllık ortalama %27,6 ciro artışı elde etti. İlaçlar, tıbbi ekipmanlar ve dekoratif kozmetikler bu kategorideki en popüler kargolardır. En popüler teslimat koridorları arasında İtalya-Türkiye, Almanya-Polonya ve Polonya-Litvanya yer alıyor.
Yazar: Kamila Rynkiewicz.