Tobias Sopalla
Kseniya Tereshkina
Spot döviz kuru endeksleri değişkenlik gösterse de genel olarak ABD konteyner taşımacılığı piyasasında yeniden düşüş eğilimi olduğunu gösteriyor.
Gelişmiş ülkeler, Asya'daki tabloyu daha da kötüleştiren aşırı yüksek enflasyon ve durgunluğun etkileriyle mücadele etmeye devam ediyor. Konteyner talebi azalmaya devam ediyor ve miktarlar Covid öncesi seviyelere dönüyor.
Deniz taşımacılığı kârlılığı, 2022 yılında, özellikle olağanüstü yüksek seyreden ortalama navlun oranları sayesinde tarihin en yüksek seviyelere ulaşmıştır. Sıkışıklık ve Covid ile ilgili kısıtlamaların hafiflemesiyle birlikte, 2021 yılının büyük bir bölümünde piyasayı etkileyen operasyonel ve tedarik zincirinde ki aksaklıklar 2022 yılında kademeli olarak azalmıştır. Buna bağlı olarak, yılın ikinci yarısında sefer güvenilirliği de artmıştır.
2023 yılında tüketim mallarına yönelik talebin yavaşlaması beklenmektedir. Jeopolitik belirsizlik yüksek kalmaya devam edecek ve uzun süredir devam eden bazı ticari ilişkilerin yeniden yapılandırılması beklenmektedir. Bunun sonucunda, tedarik zincirlerinin giderek daha fazla siyasi tercihler tarafından şekillendirildiği köklü bir yeniden yapılanmanın başlangıcı olacaktır. Konteynerlere yönelik küresel talebin 2023 yılında düşmesi beklenmektedir. Küresel okyanus konteyner pazarının %-2,5 ila %+0,5 arasında bir oranda, çok az büyümesi beklenmektedir.
İnişli çıkışlı geçen 2022 yılının ardından 2023 yılı küresel mal ticareti için daha da zorlu geçebilir. Zayıflayan tüketici talebi, tekrarlanan arz fazlası, devam eden enerji krizi ve yüksek enflasyon, Ukrayna'da devam eden işgal ve yakın zamanda Türkiye'de meydana gelen ve küresel tedarik zincirlerini sarsan büyük depremin arka planında yer almaktadır. Küresel ekonomi bunun etkilerini yakından hissetmektedir. Zayıflayan talepler, konteyner taşımacılığı için olağanüstü geçen iki yıllık bir dönemi sona erdirerek başlıca ticaret yollarındaki spot fiyatların düşmesine neden olmuştur.
"Konteyner taşımacılığı piyasası nispeten sakin bir ithalat sezonu geçirdiğinden, Kuzey Amerika ithalat navlun oranlarının aşağı doğru düzeltmeye devam edeceği ancak yeni yılda istikrar kazanacağı beklentileri vardı. Şimdi 2023'e iki ay kala hepimiz dibin nerede olduğunu merak ediyoruz. Dünyanın dört bir yanındaki hükümetler büyük mali teşvik paketleriyle talebi desteklemeye çalışsa da Avrupa'da artan enerji faturaları, ABD'de zorlaşan kredi koşulları ve Çin'deki durgun büyüme ortamı olumlu bir tablo çizmemektedir. Tüketiciler de ekonomik belirsizlikle karşı karşıya ve güçlü ABD doları Çin'e ithalat yapmayı daha pahalı hale getirdi," diyor AsstrA-Associated Traffic AG Okyanus Lojistiği Operasyon Direktörü Tobias Sopalla.
"Piyasalar son üç yıl içinde pek çok zorlukla karşılaştı: artan nakliye ücretleri Çin'den mal ithalatını elverişsiz hale getirdi; düşen talep ve Covid kısıtlamaları istikrarlı üretim döngüsü ve ticarette sorunlar yarattı. Şimdi, Çin 2022'nin sonunda yeniden açıldığından, tedarik zincirleri yeniden inşa edilmeye başlandı, ancak hala iş gücü ve müşterilerden gelen siparişlerde eksiklik var. Tüm bunlar deniz taşımacılığı fiyatlarının Covid öncesi döneme göre düşmesine neden olmuştur: örnek olarak, TL CN-US fiyatları ortalama 40ft konteyner için ~10 bin USD'den ~2 bin USD'ye düşmüştür. Bu, bir nakliyeci olarak bizim için daha düşük kar anlamına geliyor, ancak aynı zamanda pazarın bu kısır döngüden kurtulması için bir şans dır" diyor AsstrA Business Accelerator Proje Yöneticisi Kseniya Tereshkina.
Yazar: Aneta Kowalczyk.