Marmaray’da yurt içi yük taşımacılığının ardından ihracat için de adım atıldı. Karayolundaki engellerin aşılmasıyla ihracatın hızlanacağını vurgulayan sektör temsilcileri, Marmaray’la birlikte yabancı yatırımın Anadolu’nun içlerine yayılacağını vurguluyor.
Asya ile Avrupa’yı İstanbul Boğazı’nın altından raylarla birleştiren Marmaray’da yurt içi yük seferinden sonra uluslararası ilk taşıma da yapıldı. Medlog’un ardından Mars, Ekol, Sertrans da yatırım için harekete geçti. Arkas, Kıta gibi birçok firma da hazırlık yapıyor. Marmaray’la birlikte karayolundaki engellerin aşılarak ihracatın hızlanacağını vurgulayan sektör temsilcileri, kesintisiz hat sayesinde yabancı yatırımın da Anadolu’nun içlerine yayılacağını öngörüyor.
Salgın sonrası önem kazanan demiryolunda kamu ve özel sektör yatırımları hızlandı. Bakü-Tiflis- Kars (BTK) hattından sonra şirketlerin yeni rotası yük taşımacılığına açılan Marmaray oldu. Hatırlanacağı gibi; Marmaray'dan ilk yük hareketi, geçen yılın kasım ayında Çin'den Avrupa'ya China Railway Express yapmıştı. Deneme seferi yapan tren, 2 kıta, 10 ülke, 2 denizi aşarak, 11 bin 483 kilometrelik yolu 12 günde kat ederek Prag'a ulaşmıştı. Sektör uzun süredir Türkiye’nin ihracat taşımalarında da bu hattın kullanılmasını bekliyordu. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’nın daha önce tonaj yükseklik ve geçiş saati kısıtlarından dolayı planlama aşamasında kalan Marmaray'da beklenen ilk adım bu ay atıldı.
8 Mayıs’ta ilk yurt içi yük seferi MSC Grup'a bağlı Medlog’un treni ile başladı. Adana ve Gaziantep'ten alınan yükler, Marmaray'dan geçiş yaparak Tekirdağ'ın Çorlu istasyonuna ulaştırıldı. Marmaray'dan geçen yaklaşık 400 metre uzunluğunda ve bin 200 ton ağırlığında olan ilk tren, 16 vagon, 32 konteyner içinde plastik hammaddesi taşıdı. Daha önce Adana ve Gaziantep'ten trenle Derince'ye, Derince'den feribot ve devamında kara yolu ile Çorlu'da bulunan sanayi tesislerine ulaştırılan yükler, artık Marmaray'dan geçecek, aktarma yapılmadan, vasıta değiştirmeden varış yerlerine ulaştırılacak. Marmaray’da Türkiye çıkışlı ilk tren seferi ise 15 Mayıs’ta yapıldı. Bu hatta, yılda 25 bin konteynerin Anadolu'nun sanayi merkezlerinden yüklenerek Marmaray üzerinden Avrupa yakasına geçirilmesi planlanıyor. Sektör temsilcileri, Marmaray’da yük taşımacılığına başlanmasının ihracata ve sektöre etkilerini DÜNYA’ya anlattı.