Taşımacılık ve lojistik sektörü çalışanlarından bahsederken öncelikle erkekler akla gelmektedir. Ancak istatistiklere göre, kadınlar da ekonominin bu sektöründe önemli bir rol oynamaktadır. Peki, ulaştırma ve lojistik sektöründe kadınların konumu nasıl?
Bu konu, lojistik sektöründen kadın yöneticilerin bir araya geldiği yıllık Kadınlar Lojistik Forumu'nun başlıca konularından biri oldu. Etkinliğe, ulaştırma ve lojistik sektöründen uzmanların yanı sıra imalatçı firmalar, distribütörler ve perakende zincirlerinin temsilcileri de katıldı. Forumda her yıl yerel ve uluslararası lojistiğin sorunları müzakere edilmektedir.
Uluslararası şirketler grubu AsstrA-Associated Traffic AG’nin Polonya’nın Koroszczyn kentindeki gümrük acentesinin yöneticisi Malgorzata Matveyuk forumla ilgili şu izlenimleri paylaştı:
«Bu yıl, 20-21 Mayıs tarihlerinde Yanov Podlaski'de düzenlenen Forum'a lojistik sektöründen 160 kadın katıldı. Forumun panelleri Katowice Ekonomi Üniversitesi ve Varşova Yüksek Ekonomi Okulu'ndan profesörler tarafından yönetildi. Forumun sloganı "Kendin ol" ifadesiydi. Çeşitlilik çağında bir şirketin nasıl geliştirileceği, yeni faaliyet alanlarının nerede aranacağı, bunları yaparken kurumun özellik ve değerlerinin korunması gibi konular etkinliğin ana konuları oldu.
İlk gün, değer yönetimi ve pazarlamayı etkileyen konular tartışıldı. Multimodal taşımacılığın hızlı gelişimi ve Yeni İpek Yolu çerçevesinde değişiklikler konusu gündeme geldi. Özel bir misafirle bir toplantı gerçekleştirildi, "Lojistikte yılın kadını 2018" ödülleri dağıtıldı. İkinci gün Malashevichi kuru limanındaki konteyner üssü ziyaret edildi. İki gün devam eden ilginç sunumlar, atölye çalışmaları ve toplantılar bize çalışmalarımızda uygulayacağımız yeni fikir ve bilgiler ve unutulmaz duygular kazandırdı».
AsstrA-Associated Traffic AG'de kadınlar azınlıkta değil. Şirketin 1.000'den fazla çalışanı var: 641'i, yani yüzde 64'ü kadın. Kadınlardan yüzde 39'u ise yönetici pozisyonlarında yer alıyor. Taşımacılık ve lojistik sektöründeki kadınlar için en zor olan ve onları sevindiren şeyler nelerdir?
Güneydoğu Avrupa Operasyon Müdürü Yulia Gorbachuk ise şu değerlendirmelerde bulundu:
«Ben, taşımacılık ve lojistik sektörüne tesadüfen geldim. Yabancı dil bilgilerimi geliştirmek istiyordum ve anladım ki tercüman veya öğretmenlik benim için değil. Taşımacılık ve lojistik sektörünün dinamizmi beni etkiledi. Bu çalışma temposu tam bana göre. Sabahları rutin işler ve can sıkıntısı olduğunda hemen değişiklik yapmak için çabalıyorum: yeni müşteriler, yeni yönelimler, yeni izlenimler. Hızla büyüyen bir sektöre çalışıyorum ve bilgi teknolojileri çözümlerinin aktif uygulanması da bunu kanıtlıyor. Lojistik işi büyüdükçe uzmanlar da onunla birlikte gelişiyor».
Taşımacılık ve lojistik endüstrisinde çalışmak oldukça stresli bir iştir. Bu sektörün çalışanlarının 7 gün 24 saat ulaşılabilen olması gerektiğini, bunun da çalışanların özel hayatını etkilediğini belirten Gorbachuk, «İş-yaşam dengesi kurallarına uyarak, kariyer ve kişisel hayatı başarıyla birleştirebilirsiniz. Strese ek olarak, kalıplaşmış baskılarla uğraşmak zorundayım. Genç yaş ve cinsiyetime rağmen deneyimli bir uzman olduğumu is ortaklarına defalarca kanıtlamak zorunda kaldım. Bu davranış genellikle zihniyetteki farklılıklar temelinde ortaya çıkar, bu yüzden bunu anlayış ve sabırla karşılıyorum». şeklinde konuştu.
Reklam ve Halkla İlişkiler Müdürü Katerina Snegireva ise şunları söyledi:
«Taşımacılık ve lojistik endüstrisini değerlendirirken, deniz ve demiryolu hatlarının temsilcileri, otopark sahipleri, sürücüler ve depo çalışanları gibi “ana” rollerin erkekler tarafından oynandığı izlenimini doğabilir. Fakat ulaşım ve lojistik "mutfağına" bakarsanız, birçok kadının hem ön hem de arka planda görev yaptığını kolayca fark edersiniz. Satış ve personel departmanları, pazarlama, muhasebe veya hukuk departmanı kadınlarla en sık karşılaştığımız alanlardır. Taşımacılık ve lojistik endüstrisinin temel görevleri arasında çoklu görev ilk sırada yer almaktadır. Lojistikte bir gün içinde meydana gelen olay, süreç ve etkileşimlerin sayısı bazen aşırı bir seviyeye ulaşır. İş ritminin yoğunluğu yılda on iki ay boyunca haftanın beş günü değişmez. Dolayısıyla ulaştırma endüstrisindeki süreçlerin hızı, temposu ve yoğunluğu alınan kararları da etkilemektedir. Önemli olan zaman baskısı altında çalışabilme, zaman yönetimi alanındaki becerileri sürekli geliştirebilme ve elbette bu süreçten zevk alabilme yeteneğidir».
İddialı zorluklara rağmen, ulaştırma ve lojistik hizmetleri pazarı oldukça heyecan vericidir. Lojistik sektörünün değiştirilip denenebilecek birçok “rol” sunduğunu ifade eden Snegireva,
«Taşımacılık ve lojistik sektöründeki kariyerim, karayolu taşımacılığı organizasyonu bölümünde başladı. Birkaç yıl çalıştıktan sonra, yeni görevlere hazır olduğumu hissettim. AsstrA, yeteneklerimi pazarlama departmanında denemem için fırsat sağladı. Reklam ve pazarlama kampanyalarını yönetmek kariyerimin mantıklı bir devamıydı. Taşımacılık organizasyonunda edinilen tecrübe ve şirketin ürünleri hakkında bilgi birikimi yeni çözümler yaratmamız ve uygulamamıza yardımcı olur. İş dünyasında feminizasyon trendi aktif olarak gelişiyor. Bunun nedeni, kadınların bağımsızlık ve kendi ayakları üstü durabilme arzu ve isteğidir. Lojistik sektörü de istisna değildir. Her şey, kadının kendini kanıtlama arzusuna bağlı. Tony Robbins’in dediği gibi: “Bir hedef varsa, o zaman enerji, araçlar ve ilham da olacak”» dedi.